Proč je připravovaná koncepce parkování v Hodoníně propadák?

13. 02. 2017

Už jen pouhé dva dny, do 15. 2., mohou občané Hodonína připomínkovat koncepci statické dopravy v Hodoníně, kterou připravila pražská firma City parking group s.r.o. Ke koncepci jsme se vyjádřili několikrát. Vystupovali jsme i na veřejné debatě. Rádi bychom ale přece jen na jednom místě shrnuli důvody, proč koncepci odmítáme.

Proč je připravovaná koncepce parkování v Hodoníně propadák?

Zbrkle zadáni - koncepce je bez hlubších úvah, jak bychom chtěli v oblasti parkováni postupovat.

Na základě třídenního průzkumu není možno měnit celý parkovací systém.

V koncepci se odkazují na vlastní výzkumy firmy City parking group, navíc bez zdrojů. Je tedy otázka, jak moc jsou tyto průzkumy validní a zda vůbec existují.

Analýza respektovanosti placeného stáni je ukončena tvrzením, že neměli všechny informace a tudíž analýzu nelze brát v potaz (str. 19). K čemu teda taková analýza je? Proč město za něco takového platí?

V případě rezidentního stání nelze garantovat parkovací místo. Zaplatíme si tedy kartu, ale jistotu, že zaparkujeme, nemáme.

Velka část koncepce jsou pouze obecné fráze, v Hodoníně nepoužitelné.

Koncepce se hlásí k myšlenkám Car free city (vytlačováni aut z měst). Rozhodně nedopustíme, aby se v Hodoníně šikanovali řidiči. Každý má právo zvolit si takový způsob přepravy, který mu vyhovuje.

Koncepce tlačí na to, aby město převedlo správu parkování na jinou právnickou osobu. V praxi to pak často chodí tak, že firma uzavře s městem smlouvu, ve které se město zaváže, že firmě zaplatí případné ztráty. 

Další důkaz o tom, že zpracovatel koncepce o situaci v Hodoníně nic neví, je v části, kde operuje počtem vjezdů a garáží v jednotlivých zónách.  Např. okruh 5, kde žije zastupitelka Mlýnková Išková, má podle koncepce 0 garáží a vjezdů. Přitom jen na ulici Vrchlického je 8 vjezdů do garáží. Když se naše zastupitelka na veřejném projednávání ptala paní Baladové z firmy City parking group, jak je tento údaj možný, nebyla schopna odpovědět. Navíc nás na veřejném projednávání snažila přesvědčit, že u Míráku se nedá zaparkovat. To je jen jedna z mnoha nesrovnalostí, která z úst zástupkyně firmy zazněla. Od stolu v Praze se opravdu kvalitní koncepce dělat nedá.

Zaměstnance označili jako tu poslední skupinu, která je ve středu zájmu města. Působí to dojmem, že zpracovatel si nevěděl se zaměstnaneckým parkováním poradit, proto se tváří, že zaměstnanci neexistují.  Jde o lidi, kteří v Hodoníně pracují, pracují také ve zdejších službách nebo úřadech, dělají servis nám všem. Navíc v Hodoníně utrácí peníze. Proto mají také právo zaparkovat. Není představitelné, že by odstavili auto někde na kraji Hodonína a do centra dojeli MHD. Hodonín není Praha, kde jezdí metro každých 5 minut a MHD je výhodnější než auto. Navíc by se musela vybudovat odstavná parkoviště, což je velká investice. Zastupitelka Mlýnková Išková se paní Baladové ptala, o kolik spojů by musely posílit linky MHD, kolik by to stálo a kolik vůbec zaměstnanců do Hodonína dojíždí. Odpovědi se opět nedočkala. 

Řešení pro zaměstnance podle koncepce spočívá v tom, že by zaměstnavatelé mohli koupit zaměstnancům parkovací karty. Pokud by se tak i stalo, jak to vyřeší problém s parkovánim? Všichni budou platit, ale místa nepřibudou.

V koncepci také prosazují parkovací dům. S téměř naprostou jistotou by šlo o nenávratnou investici v řádu několika desítek miliónů. V Praze je jeden jediný výdělečný parkovací dům v OC Chodov. Těžko předpokládat, že zrovna v Hodoníně by parkovací dům vydělával. Dům by měl podle slov vedení města stát u soudu. V tom případě by se muselo řešit zabezpečení soudu, co celou akci ještě více prodražuje.

Zón je strašně moc. V tom se nevyzná místní, natož návštěvník města.

Podle koncepce má být rezidentní stáni podle auta, které musí být registrované na člověka, který žije v dané zóně – problém pro ty, kteří:
- jsou v nájmu
- mají služební auto
- pokud má člověk bydliště v Hodoníně, ale jeho partner, na kterého je auto napsané, ne,
- pokud si daný obyvatel vyměňuje auta, např. s rodiči

 Návštěvy, rodina, řemeslnici, nikdo u vás nezaparkuje.

S kartou zaparkujete vždy jen v jedné zóně, v žádné jiné nezaparkujete.

Podle koncepce se má platit za první auto 500 korun za rok, za každé další 3000 korun ročně. Jde o klasické trestání těch, kteří mají větší majetek.

Jak vidíte, důvodů, proč s touto koncepcí nesouhlasit je opravdu hodně. Pokud se s některými z nich ztotožňujete, vyjádřete svůj názor a pošlete ho vedení města prostřednictvím odboru rozvoje města na mailovou adresu fedak.bronislav@muhodonin.cz

 

Koncepce parkování ZDE

Pozn.: Řešení parkování v Hodoníně jsme téměř před rokem navrhovali ZDE.